2 pelarlyften från Krömer för din verkstad

 

Grid
sort-descending

5 Items

Vad är en 2 pelarlyft?

De 2 pelarlyfterna är en av de mest sålda lyfterna i Tyskland. Och med goda skäl, med en lyfthöjd på 190 cm, kan användaren utföra allt arbete under fordonet ergonomiskt. För bilverkstäder är den 2 pelarlyften ett oumbärligt lyftverktyg för arbete på underredet, byte av avgasdelar eller arbete på växellådan, vilket är okomplicerat och lämpar sig för dagliga lyft från Smart till Transporter.

Vilka skillnader finns det mellan 2 pelarlyftar?

Det finns ett extremt stort utbud av lyftar. På den ena sidan skiljer sig de 2 pelarlyfterna i sin bärkraft. Här finns det till exempel lyftar med en lastkapacitet på 4 till 5,5t. Dessa värden ger en inblick i stabiliteten på lyft som erbjuds. Viktigare än bärkraften är dock möjligheten att arretera stödarmarna, eftersom användaren vill använda lyften för att lyfta både fordon med kort hjulbas (t.ex. Smart) och fordon med lång hjulbas (T6, V-klass, Sprinter). Det finns 2 gånger eller 3 gånger teleskopiska stödarmar, varvid det 3 gånger erbjuder mer flexibilitet i användningsmöjligheterna. Ingen använder en lyft med 4 stödarmar, som alla är 2-faldiga teleskopiska, om man kan lyfta upp en T6 med den, men inte en BMW 3-serie som man inte kan nå lyftpunkterna på grund av den ganska korta hjulbasen. Därför måste köparen vara särskilt uppmärksam här.

Skillnader mellan de hydrauliska och mekaniska de 2 pelartlyfterna

Vid en hydraulisk 2 pelarlyft sker lyftkraften över två cylindrar i båda pelarna. Hydrauloljan pumpas av elmotorn genom en pump med högt tryck in i cylindrarna och trycker kolvarna uppåt. När du trycker på upp-knappen rör sig lyftvagnen uppåt med fordonet. Med en mekanisk 2 pelarlyftar på den andra sidan överförs kraften via en spindel. Här transporteras fordonet som ska lyftas uppåt med en skruv.

automatische 2-Säulen Hebebühne

 

TP90

 

 

TP26

 

Var kan jag hitta de nödvändiga dokumenten?

Instruktionen, provböcker, hydrauliska planer, felsökningar och inställningsmöjligheterna finns i vårt nedladdningsområde. Ytterligare kan du också hitta de tekniska ritningarna i vårt nedladdningsområde och bildgalleri.

Varför är den elektroniska styrningen av Krömer 2 pelarlyftar okontrollerad efter montering?

Problem: Den elektroniska styrningen av den Krömer lyften är okontrollerad efter montering.

Orsak: En oavsiktlig justering eller felaktig inställning av industristyrningen har inträffat.

Lösning: Vänligen konfigurera industristyrningen.

ID: 9497

Källa: Pivato Team 4288-001

Varför fungerar inte pumpen efter flytten?

Problem: Pumpen fungerar inte längre korrekt.

Orsak: Pumpen har sugit in luft.

Lösning: Vrid pumpenheten 180° för att suga in hydrauloljan från toppen. Luftbubblan pressas därmed ut ur kugghjulet den Krömer lyften och hydrauloljan kan återigen sugas in ordentligt i pumpaggregatets korrekta läge.

Källa: KFZ mästerverkstad Gunter Langen

Varför kan den Krömer lyften inte sänkas?

Problem: Krömer lyften kan inte längre sänkas.

Orsak: Sänkventilen är smutsigt.

Lösning: Snälla städar ur sänkventilen.

ID: 9442

Källa: Spezial Auto Service Stuttgart (2791-001)

Hur trär jag stålrepen på Krömer pelarlyft TP19 och TP26?

1. Lossa skruvarna för befästningen (om pelarna redan befästs).

2. Tippar en pelare i ca. 20°.

3. Trär nu in stålsidan underifrån.

Lyft går inte längre ner efter 3 dagars kontinuerlig drift.

Problembeskrivning: Använder Krömer saxlyftar 12 timmar om dagen och anställda efter jobbet. Vi stänger av aldrig kontrollpanelen. Nu, efter tre dagar "kontinuerlig drift", fungerar lyften inte längre. Så fort jag vill köra ner med fordonet går lyften inte. lyften kan endast köras uppåt.

Lösning: Stäng av huvudströmbrytaren, vänta 2 minuter och slå på kontrollpanelen igen. Dator från industristyrningen har nu startat om och fungerar tillförlitligt igen. Enligt arbetarskyddet ska lyften endast lämnas påslagen när lyften flyttar upp eller ner. Annars bör lyften förbli avstängd. I framtiden betyder det att du inte ska lämna kontrollpanelen på i flera dagar.

ID: 9819

Källa: Mr. Fast - Association självhjälpsverkstad i Hamburg

Lyften flyttas upp automatiskt efter påslagen

Problem: Senast hissen används gick den automatiskt upp förbi gränslägesbrytaren. Gränslägesbrytaren slets ur styrningen. Nödstoppet trycktes in (av-brytare).

Jag ber dig att prata med teknikern för att åtgärda problemet så snart som möjligt. Jag skulle också vilja be er att skicka mig en ny gränslägesbrytare som en gest av välvilja, som diskuterats i telefonen, eftersom garantin fortfarande gäller.

Orsak: Upplåsningskabeln var inte ansluten. På så sätt flyttas plattformen upp i en nödsituation.

Lösning: Stäng av huvudströmbrytaren. Anslut kabeln till upplåsningen. Scenen fungerar tillförlitligt igen.

ID: 9846

Källa: Gierock från Saarland (100007970)

Vad måste jag tänka på när jag byter synkroniseringskabel?

Luta pelarna på Krömer 2 pelarlyftar tillräckligt långt (ca 20°) för att passera repet underifrån.

En kund skrev: "Jag tog bort låsringen på axlarna som remskivan är fäst på och slog sedan ut axeln bakåt och kunde sedan enkelt sätta in repet på Krömer lyften och sätta in remskivan igen (se bilder)"

Hur konfigurerar jag den industriella styrningen av Krömer 2 pelarlyftar?

Du kan hitta svaret på denna fråga i våra buggfixar.

Varför är synkroniseringskabeln för kort?

Problem: Synkroniseringskabeln är för kort. Den andra låsmuttern kan därför inte fästas.

Orsak: Synkronrepet med en längd på 9320 mm var optimerat för lyftar. Således ökar livslängden på grund av klämkraften.

Den första lösning: Flytta pelarna 100 mm till varandra.

Den andra lösning: Förkorta bottenplattan med 50 mm på varje sida. (bilder ska följa)

ID: 9522

Lyften går inte längre ner efter 3 dagars kontinuerlig drift

Problem: Använder Krömer saxlyftar 12 timmar om dagen och anställda efter jobbet. Vi stänger aldrig av kontrollpanelen. Nu, efter tre dagars "kontinuerlig drift", fungerar lyften inte längre. Så fort som jag vill köra ner fordonet går lyften inte. Lyft kan endast flyttas uppåt.

Lösning: Stäng av huvudströmbrytaren, vänta 2 minuter och slå på kontrollpanelen igen. Dator från industristyrningen har nu startat om och fungerar tillförlitligt igen. Enligt arbetarskyddet ska lyften endast lämnas påslagen när plattformen flyttas upp eller ner. Annars bör lyften förbli avstängd. I framtiden betyder det att du inte ska lämna kontrollpanelen på flera dagar.

ID: 9819

Källa: Hr. Stuck - Vereins-Selbsthilfewerkstatt in Hamburg

Lyft rör sig inte längre ner och elektromagneterna i säkerhetsspärrarna är varma.

Problem: Lyft rör sig inte längre ner alls. Men magneterna i säkerhetsspärrarna blir varma.

Orsak: Säkerhetsspärrar drar ständigt el, men visar ingen funktion. Efter 1/2 timme blir dem varma. Den industriella kontrollen fungerar inte längre eftersom kunden hade ändrat den av nyfikenhet.

Lösning: Datorns konfiguration (möda: 5 minuter)

ID: 9847

Källa:Privatkunder(4015-001)

Vad är skillnaden mellan 230V och 400V anslutning?

I Tyskland transporteras el till nästan alla hushåll eller kommersiella företag med minst 400 voltsledningar (industriel) i elcentralen. Här använder ett vanligt hushåll vanligtvis 230 volt (ljusström) för sina elektriska hushållsapparater. Kommersiella företag brukar använda 230 volt på kontoret, medan 400 volt brukar användas i verkstaden. Anledningen är att för maskiner är 400 volt den rena lösningen då 230 volt bara är en kompromisslösning.

En 400 volt 3-fasmotor behöver ingen hjälpkondensator. En är alltid installerad på 230 V-pumparna. Det kan finnas en felkälla.

Annars ligger skillnaden i strömförbrukningen. Här är dock förbrukningen högre med en 230 volts pump än med ett 400 voltssystem. Den högre strömförbrukningen kommer från 230 voltssystemen på grund av den enormt höga startströmmen. Här är det absolut nödvändigt att ha en C16-säkring i husets elcentralen, annars faller alltid säkringen ur. En elektriker kommer alltid att rekommendera ett 400 volt system på grund av systemets livslängd över 230 volt system.

Vid Krömer lyftar rekommenderar vi generellt ett 400 volt system för kommersiella kunder och industriell el för privata användningar om 400 volt finns tillgängligt.